Bezoek Nato-Airbase Geilenkirchen (D) - 16 Mar 2017

Donderdag 16 maart 2017

DSC03415De KVOO-leden en echtgenotes verzamelen op deze warme lentedag aan de ingang van het vliegveld Kiewit.

Op het programma staat een bezoek aan de Internationale NATO- AIRBASE GEILENKIRCHEN.
Het is de basis van het NATO AIRBORNE EARLY WARNING & CONTROL FORCE of
NAEW&CF.

Waarschijnlijk kent iedereen de grote toestellen met de grote radarschotel op het vliegtuig.

De chauffeur rijdt langs de E 314 tot Heerlen en bereikt Geilenkirchen langs landelijke wegen en leuke dorpjes.
Aan de ingang wachten drie Belgische militairen en Jean Janssen ons op. Toen blijkt dat er een communicatieprobleempje is met onze aanmelding. De militaire begeleider houdt halt bij de MP'S en regelt de zaak. Geen verdachte bezoekers in de groep!
Dan rijden we een eind door de uitgestrekte basis naar de briefingzaal en krijgen we een overzicht van ontstaan en werking van NAEW&CF.

Ontstaan

In 1949, kort na WO II ontstaat de idee om te werken aan een vliegend waarschuwingsysteem omdat het radarsysteem op de grond onvoldoende blijkt.
In december 1978 keurt de NATO het plan goed maar de vliegoperaties starten pas in februari 1982 met de Boeing 707-toestellen.

Organisatie

De NAEW&CF heeft het NATO E-3A component in Geilenkirchen (D) met 16 toestellen.
Dit component is volledig operationeel in 1988.
Het engineering centre wordt ook in Geilenkirchen geïnstalleerd.
Er zijn 4 vooruitgeschoven bases: in Trapini Italië, Aktion Griekenland, Konya Turkije, Oerland Noorwegen.
Militair personeel uit 15 NATO-landen werkt samen in de eenheid.

Taken

De NAEW&CF neemt deel aan lucht- en maritieme operaties, algemene hulpoperaties en diverse luchtcontroles. De bemanning bestaat uit 16 personen waarvan 4 flight crew en 12 mission crew.

Operaties

De toestellen werden ingezet in 2001 na 9/11 in de VS, in de Balkan, Libië, Krim, Irak, Afghanistan (ISAF)

Toekomst

DSC03422In 2018 zullen nog 14 toestellen actief blijven.
De economische impact is dat de basis 1700 indirecte banen oplevert.

Na de uitvoerige briefing met vragen van vooral de oudgedienden van de luchtmacht, begeeft de groep zich naar het toestel op de tarmac.
In de cockpit zien we de 4 plaatsen voor de crew, omringd door tientallen knopjes en handles.
Daarachter staan een aantal computerschermen met de nodige apparatuur opgesteld; 2 naast elkaar en vele rijen achter elkaar. Het toestel heeft in dit gedeelte geen raampjes en de crew werkt als in een bunker.
Drie Belgische begeleiders geven uitleg over de verschillende taken uitgevoerd door de respectievelijke specialisten.
Achteraan in het toestel zijn rust- en slaapplaatsen voorzien. De stapelbedden zijn aan de zijwand van het vliegtuig bevestigd en bieden voldoende plaats om te ontspannen na de intensieve arbeid.

Na de klassieke groepsfoto bij het toestel nemen we dankbaar afscheid van onze vriendelijke begeleiders. De voorzitter overhandigt hen het embleem van KVOO – Limburg.

Het personeel van Konditorei Schleypen in het gezellige stadje Geilenkirchen vergast de groep op koffie en gebak.
De leerrijke dag sluiten we af met een Italiaans buffet in de kantine van Kiewit vliegveld.
De organisator Willy Verghote, kan tevreden terugblikken op een geslaagde uitstap.

Monique Van Camp

Meer foto's